Tämä saavutettavuusseloste koskee www.eq.fi -verkkopalvelua ja se on viimeksi päivitetty 31.12.2020. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että sijoituspalveluyritysten yleisölle tarjottavien verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Puutteita korjataan sitä mukaa, kun palvelua uusitaan. Merkittäviä korjauksia on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2021 alkupuoliskolla.

Ei-saavutettava sisältö

Yleistä

Näppäimistön kohdistus ei näy pienissä nuolinäppäimissä ja karusellin pallovalitsimissa. Rahastosivulla ja ostoskorissa käytetyissä taulukoiden napeissa kohdistus ei myöskään erotu. (2.4.7 Näkyvä kohdistus AA)

Useissa kohdissa sivustoa avautuu ponnahdusikkuna, johon kohdistus ei siirry ja jota ruudunlukija ei lue automaattisesti. Ponnahdusikkunaan ja sen sulje-nappiin ei pääse siirtymään näppäimistöllä. Näppäimistönavigoinnilla käyttäjä jää helposti jumiin. (2.1.1 Näppäimistö A) (2.1.2 Ei näppäimistöansaa A)

Sivu mukautuu mobiilinäkymäksi näyttöikkunan ollessa pieni ja samalla navigointipalkki muuttuu valikkonappulaksi, johon näppäimistönavigaatiolla ei pääse ollenkaan. (2.1.1 Näppäimistö A)

Näppäimistönavigaatiota helpottamaan ei ole käytetty ARIA-maamerkkejä, joita käyttämällä otsikot, ohjetekstit ja taulukot olisivat helpommin saavutettavia ruudunlukijaa käyttäessä. (4.1.2 Nimi, rooli, arvo A)

Palvelussa on useita kohtia, joiden visuaalinen kontrasti ei ole riittävä. Näitä ovat esimerkiksi värit pienten tekstien, vihreät tekstit, vihreiden ja harmaitten nappien väriyhdistelmät sekä valkoiset tekstit kuvien päällä. (1.4.3 Kontrasti (minimi) AA)

Kooditasolla sivusto ei kaikin osin vastaa WGAC-standardin vaatimuksia. Sivustolla ei ole h1-otsikkoa, eikä kaikilla kuvilla ole alt-tekstiä. Sivustolla on väärin strukturoituja syötekenttiä eikä napeilla ole kuvaavia tekstit ruudunlukijaa varten.

Kaikilla lomakekentillä ei ole tekstitunnisteita, joiden avulla näytönlukija pystyisi kertomaan kentän vaatimuksista ja käyttäjä voisi hyötyä suuremmista klikattavista alueista.

Vihreää Ota yhteyttä -nappia pitää painaa täsmälleen tekstin kohdalta.

Osa julkaistuista pdf-tiedostoista ei täytä saavutettavuusvaatimuksia.

Rahastotoimeksiannot

Rekisteröitymisessä ei mainita kenttien olevan pakollisia. (1.3.1 Informaatio ja suhteet A)

Jättämällä kenttiä tyhjiksi ja yrittämällä painaa seuraava -nappia käyttäjä saa virheilmoituksen, jota ei ilmoiteta mitenkään ruudunlukijalla. Myös kenttien viereen ilmaantuvat virheilmoitukset ovat ruudunlukijan varassa oleville näkymättömiä. (1.3.1 Informaatio ja suhteet A)

Merkintä ponnahdusikkunan kautta tuotteen lisäämisen jälkeen ruudulla näkyy infoteksti merkintä lisätty ostoskoriin, mutta ruudunlukija ei sitä automaattisesti lue vaan siihen on siirryttävä usealla nuolinäppäimellä. Ostoskori ilmoittaa ”yksi”. (1.3.1 Informaatio ja suhteet A)

Asiakaskartoitus

Näppäimistönavigaatiolla pääsee lukemaan kysymyksiä, mutta jos vastaa valintanappikysymyksiin, ei pääse lukemaan kysymystä uudelleen. Valintanapin kohdalla ilmoitetaan 1/34 eikä 1/2 kuten tässä pitäisi. (2.1.1 Näppäimistö A) (2.1.2 Ei näppäimistöansaa A) (1.3.1 Informaatio ja suhteet A)

Osassa kysymyslomakkeen valinnoista dynaamisesti esiin tulevia kenttiä, joista ruudunlukija ei ilmoita. Ilman visuaalista vihjettä niistä saa tiedon vasta sinne siirtymällä. Kentillä ei ole visuaalista merkintää pakollisuudesta. Ruudunlukijalle virhe on näkymätön. (1.3.1 Informaatio ja suhteet A)

Kohdassa ”Mikä on sijoituskokemuksesi ja -tietämyksesi seuraavista sijoituskohteista tai palveluista” ei lueta taulukkomaisen asettelun sarakkeen otsikoita, joten ruudunlukijan käyttäjät eivät tiedä, mihin vastaavat. Kohdassa ”Muu, mikä” pitää siirtyä tekstikenttään, jolla ei ole selitystä ja joka on lisäksi valintanappia ennen navigaatiossa. (1.3.1 Informaatio ja suhteet A)

Ehtojen hyväksyntä

Ehtojen hyväksymisen jälkeen siirrytään pääsivulle ja näytetään ilmoitus rekisteröitymisen onnistumisesta. Ilmoitukseen ei kuitenkaan pääse näppäimistöllä eikä ruudunlukija lue sitä automaattisesti. (1.3.1 Informaatio ja suhteet A)

Ostoskori

”Olen tutustunut…” -valinnan pakollisuutta ei ilmoiteta visuaalisesti eikä ruudunlukijalla ja virheilmoitusta ei lueta automaattisesti vaan vasta valintaruutuun siirryttäessä. (1.3.1 Informaatio ja suhteet A)

Poista-nappi avaa ponnahdusikkunan, josta ruudunlukija lukee ok-napin ilman kysymystä. Kysymykseen ei aina pääse edes nuolinäppäimillä. (1.3.1 Informaatio ja suhteet A)

Ilmoitus poistosta näkyy ruudulla, mutta ruudunlukija ei sitä automaattisesti lue, vaan siihen on siirryttävä usealla nuolinäppäimellä. (1.3.1 Informaatio ja suhteet A)

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi

Verkkolomakkeella

Anna saavutettavuuspalautetta sivuston alalaidassa olevalla Ota yhteyttä -lomakkeella

Sähköpostilla

Lähetä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu(at)eq.fi

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Julkaisija: eQ Varainhoito Oy, Aleksanterinkatu 19 A, 00100 Helsinki. Y-tunnus: 1104630-3